Het aanmaken van een UTM code voor tracking van online campagnes
Deze handleiding gaat over het aanmaken van UTM codes voor het tracking van online campagnes zoals bijvoorbeeld voor partnerschappen en online campagnes.
In deze paar stappen wordt uitgelegd hoe je dit gemakkelijk en eenvoudig zelf kan doen.
Stap 1
Ga naar:
https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/
Stap 2
Website url: Dat is de landingspagina waar de bezoeker gaat landen. Bijvoorbeeld: www.nu.nl
Stap 3
Campaign source of te wel de campagne herkomst. Dit is de naam waarvan iemand vandaan komt, hieronder een aantal voorbeelden:
- Google, Facebook, NU.nl, Twitter
Kort samengevat, de naam van de partij / bedrijf waar de bezoeker vandaan komt.
Stap 4
Campaign medium of te wel, het kanaal waar iemand vandaan komt, hierin zijn een beperkt aantal mogelijkheden namelijk: Referral, Social, Email, Display, Partner, Pre-roll, Affiliate
LET OP: Dit is hoofdletter gevoelig en het gaat om de unieke term, spelfouten worden niet goed doorgemeten.
Stap 5
Campaign name of te wel, de naam van de campagne.
LET OP: Dit is hoofdletter gevoelig.
Stap 6
Campaign Term of te campagne term, dit wordt veel gebruikt voor Paid Search, voor andere campagnes wordt dit bijna niet gebruikt.
Stap 7
Campaign Content of te wel, het gebruik van verschillende advertenties. Je kunt deze inzetten om te zien wat het verschil is tussen verschillende advertenties of content blokken. Dit is aan te raden als je verwacht veel traffic te gaan realiseren, anders kun je hier beter de naam van campagne invullen ( campaign name )
Laatste stap: Kopieer de link vanuit “Share the Generated campaign URL” en deel deze!